Wodorowanie silnika - czyszczenie silnika wodorem - sprzedaż maszyn do wodorowania silników

Dekarbonizacja silnika

Na pewno słyszałeś o konieczności usuwania nagaru z silników samochodowych. Dlaczego jest to takie ważne? Nagar powstaje w trakcie spalania paliwa i odkłada się na najważniejszych elementach silnika. Duże nagromadzenie osadów nagaru w silniku prowadzi do spadku jego wydajności. Efektem są niższe osiągi, większe zużycie paliwa i większa emisja spalin. Jeśli taki stan rzeczy będzie utrzymywać się przez długi czas, może to prowadzić do kosztownego i skomplikowanego remontu silnika.

Z czego składa się nagar ?

To mieszanina stałych cząstek węgla i innych osadów, które powstają podczas spalania paliwa. Osad nagaru odkłada się między innymi na zaworach, pierścieniach  tłokowych oraz głowicy. Znajdziemy go również we filtrze cząstek stałych (DPF), co prowadzi do jego zatykania. Z powodu nagaru cierpi również katalizator, sonda lambda, układ wydechowy oraz jedna z najdroższy części silników doładowanych, czyli turbosprężarka. W tym ostatnim przypadku nagar może prowadzić do zmiany jej geometrii, prowadząc do zatarcia.

Jak się bronić przez nagarem ?

Najskuteczniejszą metodą uniknięcia wyżej opisanych zagrożeń, jest regularne czyszczenie silnika z nagaru – czyli dekarbonizacja. Czynność ta występuje również pod nazwą czyszczenie silnika wodorem. Na czym to polega. Jest to skuteczna oraz bezpieczna dla silnika metoda usuwania osadów węglowych ze wszystkich ważnych części jednostki napędowej. Czyszczenie odbywa się poprzez wypalenie osadów, za sprawą zwiększenia wartości energetycznej powietrza dostającego się do silnika. Jest to możliwe dzięki wzbogaceniu mieszanki o tlen wodoru. Spalanie osadów nagaru to piroliza i następuje ono w: filtrze cząstek stałych, na powierzchni pierścieni tłokowych, a także głowicy, turbosprężarce, katalizatorze oraz układzie wydechowym. Stałe cząstki węgla na skutek wysokiej temperatury odklejają się od metalowych części silnika i zostają usunięte na zewnątrz za pomocą układu wydechowego, wraz ze spalinami.

Jak przebiega dekarbonizacja?

Aby silnik skutecznie został oczyszczony z nagaru, dekarbonizacja trwa około 60 minut. W tym czasie następuje kilkukrotnie podwyższanie obrotów silnika (2500 do 3000 obrotów na minutę) – na ok. 5 do 6 minut, aby podnieść temperaturę silnika i turbosprężarki. Obserwując wygląd spalin, można zaobserwować jak zmienia się ich kolor w trakcie dekarbonizacja. Na początku spaliny mają kolor czarny, z czasem zmieniają się na biały i przeźroczysty. Świadczy to o usunięciu zanieczyszczeń z silnika. Dekarbonizacja trwa do czasu uzyskania spalin bez widocznych zanieczyszczeń. Po zakończonym procesie silnik musi pracować jeszcze przez około 5 minut na wolnych obrotach, aby temperatura stopniowo się obniżała, a turbosprężarka bezpiecznie wychłodziła.